Happy couple after sleeping well

5 tips för att snarka mindre

Den som snarkar mycket får ofta problem med sömnen. Detta kan i sin tur påverka hälsan negativt. Men hur gör man då för att snarka mindre? Här kommer fem tips!

När vi sover slappnar musklerna av, även i svalget. När svalget blir trängre börjar den del som kallas mjuka gommen att vibrera och snarkning uppstår. Här kan sovställningen spela stor roll. Vill man undvika att snarka bör man ligga på sidan eller på magen. Problemet är att vi ofta av vana rullar över på rygg när vi sover. 

Övervikt eller för stor kudde

En annan vanlig orsak till snarkning är övervikt. Och då är det inte den totala vikten på vågen som räknas, utan själva kragmåttet – alltså fettet runt halsen. Detta fett kan orsaka en förträngning av svalget. Är detta en möjlig orsak till din snarkning så försök att gå ner i vikt och se om det hjälper. Du kan också prova att byta kudde. Är den för stor trycks halsen ner, vilket kan orsaka förträngning av svalget som leder till snarkning.

Alkohol och rökning

Alkohol är också en vanlig snarkbov. Anledningen är att alkohol får musklerna i svalget att slappna av, vilket ökar risken för snarkning. Vet du med dig att du dricker något glas mitt i veckan, prova att sluta med det och se om snarkningen på vardagarna upphör. Att snarkningen ökat på senare tid anses bland annat ha med ett större intag av alkohol och ökad kroppsvikt att göra. Även rökning leder till snarkning. Detta beror på att slemhinnorna sväller utav rökning, vilket gör svalget trängre.

5 tips för att snarka mindre

  1. Sov på mage eller sidan. Ryggläge förvärrar ofta snarkningen.
  2. Gå ner i vikt om ”kragmåttet” runt din hals är för stort.
  3. Byt till en mindre kudde.
  4. Dra ner på alkoholen.
  5. Sluta röka.