Sömn- och Snarkcoachen

Välkommen till SleepTights Sömn- och Snarkcoach
SleepTight har 100% fokus på att få människor att snarka mindre och sova bättre. Förutom våra innovativa produkter erbjuder vi genom vår Sömn- och snarkcoach tips och vägledning som kan göra din sömn ännu bättre.

Samtal med vår Sömn- och Snarkcoach

Vid ett samtal på 15 minuter går du tillsammans med vår Sömn- och Snarkcoach igenom tänkbara grunder till ditt snark- och sömnproblem. Samtalet kan handla om exempelvis:

  • Varför snarkar jag?
  • Vilka är de negativa effekterna med sömnproblem?
  • Vad kan jag göra själv för att snarka mindre?
  • Varför har jag ofta svårt att sova?
  • Hur skapar jag en bra sömnrutin?

15 minuter fri konsultation när du köper snarkkrage och/eller kudde!

Erbjudande på coachning
Vill du som köpt snarkkrage och/eller kudde ha mer coachning? Passa på nu och boka 4st konsultationssamtal á 15 minuter för totalt endast 1295:-

Boka ditt samtal här

5 snabba tips för att snarka mindre och sova bättre

Den som snarkar mycket får ofta problem med sömnen. Detta kan i sin tur påverka hälsan negativt. Men hur gör man då för att snarka mindre? Här kommer tips!

1. Sov på sidan eller på magen

När vi sover slappnar musklerna av, även i svalget. När svalget blir trängre börjar den del som kallas mjuka gommen att vibrera och snarkning uppstår. Här kan sovställningen spela stor roll. Vill man undvika att snarka bör man ligga på sidan eller på magen. Problemet är att vi ofta av vana rullar över på rygg när vi sover.

2. Gå ner i vikt

En annan vanlig orsak till snarkning är övervikt. Och då är det inte den totala vikten på vågen som räknas, utan själva kragmåttet – alltså fettet runt halsen. Detta fett kan orsaka en förträngning av svalget. Är detta en möjlig orsak till din snarkning så försök att gå ner i vikt och se om det hjälper.

3. Byt kudde

Du kan också prova att byta kudde. Är den för stor trycks halsen ner, vilket kan orsaka förträngning av svalget som leder till snarkning.

4. Minska alkoholkonsumtionen

Alkohol är också en vanlig snarkbov. Anledningen är att alkohol får musklerna i svalget att slappna av, vilket ökar risken för snarkning. Vet du med dig att du dricker något glas mitt i veckan, prova att sluta med det och se om snarkningen på vardagarna upphör. Att snarkningen ökat på senare tid anses bland annat ha med ett större intag av alkohol och ökad kroppsvikt att göra.

5. Sluta röka

Även rökning leder till snarkning. Detta beror på att slemhinnorna sväller utav rökning, vilket gör svalget trängre.

SleepTight kan hjälpa inom några dagar!

Varför vänta på att du ska klara allt detta idag? Förändring tar tid men du kan köpa en sovkrage idag och börja sova bättre om några dagar när du har fått dit snarkhjälpmedel från SleepTight!

Köp nu

Frågor och svar

Om vår snarkkrage och kudde

Din titel går här

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Hur mycket väger SleepTigh snarkkrage?

Snarkkragen väger endast 45 gram.

Hur hårt ska SleepTight snarkkrage sitta?

Snarkkragen ska sitta löst, ledigt och bekvämt. Att spänna den tight ökar inte effekten.

Fungerar snarkkragen vid sömnapné?

Sömnapné är en sorts andningsuppehåll och drabbar cirka tio procent av alla som snarkar regelbundet. SleepTight snarkkrage har ingen bevisad effekt vid sömnapné. Har du svår sömnapné bör du söka hjälp hos en läkare eftersom detta kan leda till allvarliga sjukdomar.

Hur lång är leveranstiden?

Normal leveranstid är fem arbetsdagar.

Om snarkning, sömn och sömnproblem

Din titel går här

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Varför sover vi?

När vi sover återhämtar sig kroppen och hjärnan. Fysiologiskt handlar det om att reparera celler och att återställa kroppens balans. För att kunna vara produktiva under dagen måste vi sova bra under natten.

Vad händer om man sover dåligt?

Fysiologiskt handlar sömnen om att reparera celler och återställa kroppens balans. Om sömnen störs, störs också återhämtningen. Detta är ingen fara i korta perioder, men blir sömnproblemen långvariga så ökar risken för infektionssjukdomar, diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar och högt blodtryck.

En spiral av negativa effekter

Långvariga sömnproblem sätter igång en spiral av negativa effekter. Hjärnan blir mindre effektiv och koncentrationsförmågan försämras. Man orkar helt enkelt inte lika mycket och blir lätt distraherad. Man får svårt att fatta beslut och planera aktiviteter, och många upplever att minnet försämras. Det är inte konstigt, när vi sover sorterar hjärnan intryck. Med för lite sömn, oftast i kombination med stress, blir minnet rörigt. I slutändan innebär detta att du utsätter dig själv och andra för risker. Det finns studier som visar att sömnlöshet orsakar fler olyckor på våra vägar än alkohol. Andra negativa effekter är humörsvängningar, huvudvärk, fetma, depression och synproblem.

Varför snarkar man?

Nästan hälften av alla vuxna i Sverige snarkar. Vissa snarkar regelbundet, andra tillfälligt. Vissa snarkar så att partnern måste flytta ut från sovrummet, andra mer hanterligt. Men vad beror snarkning på och när behöver man söka hjälp för det?

En snarkning uppstår i näsa eller svalg. När vi sover slappnar kroppens muskler av, även de i halsen. Svalget blir då trängre och den del som kallas mjuka gommen börjar vibrera av luftflödet, vilket hos vissa människor resulterar i ett snarkande ljud.

De som snarkar regelbundet kan oftast spåra snarkljudet till en specifik, ofta fysisk, orsak som trångt svalg, stora halsmandlar eller övervikt. Medan de som snarkar oregelbundet kan se tillfälliga orsaker som stress, alkoholintag, förkylning eller avslappnande medicinering bakom snarkandet. Rökare snarkar oftare än icke-rökare och trots att det är fler män än kvinnor som snarkar så kan man se en ökning bland kvinnor efter klimakteriet.

Varför är det dåligt att snarka?

Förutom att snarkning orsakar ljud, gör den också att sömnen blir ytligare. Själva snarkningen i sig är inte farlig, problemet är att det gör dig tröttare om dagarna. Och långvarig sömnbrist kan i sin tur leda till koncentrationssvårigheter och sjukdomar.

Dessutom skapas en ond cirkel, då sömnbrist ofta leder till att man snarkar mer, även när du tar sömntabletter. Ett annat problem som en viss sorts snarkning kan leda till är sömnapné – en sorts andningsuppehåll – som i längden kan öka risken för både högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar.

Vad kan jag göra själv för att snarka mindre?

Har du regelbundna problem med snarkning, eller en partner som snarkar, och detta påverkar hur ni mår på dagarna bör den som snarkar göra en utredning för att på bästa sätt minska snarkningen. Det finns en hel del man kan göra själv som att gå ner i vikt, ändra sovställning eller sluta röka. Vill man gå till botten av problemet så kan man vända sig till sin vårdcentral och göra en sömnutredning.

Hur påverkar stress sömnen?

Varför ska det då vara så svårt att sova, det borde väl vara något helt naturligt? Arbetsrelaterad stress, ofta i kombination med småbarnsliv, är en av de vanligaste orsakerna bakom sömnproblem. Hjärnan är så uppe i varv att du inte får ro att sova. En orsak till sömnproblem för den yngre generationen är sociala medier som dygnet runt ger hjärnan kickar och belöningar, och att titta på TV eller sitta vid datorn innan läggdags är ingen bra idé. Ljuset från skärmarna ligger på en sådan frekvens att det lurar kroppen att tro att det är dag.

Hur skapar jag en bra sömnrutin?

För att kunna sova bättre behöver du skapa en bra sömnrutin, så regelbunden som det går. Gå upp på morgonen och lägg dig på kvällen vid ungefär samma tid varje dag, är du uppvarvad och stressad, försök hitta lugnet genom avslappningsövningar. Det finns ett flertal på youtube.

Alkohol och koffein stimulerar hjärnan, har du problem med sömnen bör du inte dricka detta efter lunch. Många upplever att det är svårt att komma till ro på grund av alla tankar, ofta jobbrelaterade. Ha block och penna vid sängen och skriv ner det du tänker på så får du det ur ditt system och kan somna lättare. Och glöm inte att ett mörkt, svalt sovrum inte är en myt, utan en sanning.

Vad är sömnapné och varför är det farligt?

Sömnapné är en sorts andningsuppehåll och drabbar cirka tio procent av alla som snarkar regelbundet. Det som händer vid sömnapné är att du får ett andningsuppehåll som minskar kroppens syretillförsel. Både snarkning och sömnapnésyndrom är vanligare bland män än kvinnor. Det beror bland annat på att män oftare får fetma runt halsen, vilket kan bidra till trängre svalg och snarkning. Det kvinnliga könshormonet östrogen tros dessutom skydda till viss del, vilket också är anledningen till att fler kvinnor snarkar efter klimakteriet.

Hundratals gånger varje natt

Problemet med sömnapné är att kroppen inte får tillräckligt med syre, vilket kan leda till följdsjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck, diabetes, stroke och depressioner. Vissa människor med sömnapné kan få flera hundra andningsuppehåll under en natt. En del vaknar, känner hjärtklappning och svettningar och behöver gå på toaletten ofta. Andra märker inte alls av sina egna andningsuppehåll. Men även de som inte märker av dem drabbas negativt eftersom de dagtid känner trötthet, koncentrationssvårigheter och nedstämdhet. Många slumrar lätt under dagen, om de till exempel läser en bok, sitter i ett möte eller ännu värre – kör bil.

Luften kommer inte fram

Sömnapnén som drabbar den som snarkar kallas obstruktiv sömnapné. Bröstkorgen fortsätter att röra sig under andningsuppehållet, men luften kommer inte fram på grund av för trånga övre luftvägar. Har du problem med sömnapné bör du söka vård hos en läkare som kan ge dig en remiss till en sömnklinik där din sömn utreds och eventuell behandling kan påbörjas.

På sidan https://www.somnapne.se/ kan du testa om du kanske lider av sömnapné.

SleepTight har ingen bevisad effekt vid sömnapné. Har du svår sömnapné bör du söka hjälp hos en läkare eftersom detta kan leda till allvarliga sjukdomar.