Woman sleeping well with SleepTight

Sov gott – och må gott

Om du sovit dåligt under en period kan kroppen både kännas och se sliten ut. Det är inte konstigt. När vi sover återhämtar sig kroppen och hjärnan. För att kunna vara produktiva under dagen, måste vi med andra ord sova bra under natten.

Fysiologiskt handlar sömnen om att reparera celler och återställa kroppens balans. Om sömnen störs, störs också återhämtningen. Detta är ingen fara i korta perioder, men blir sömnproblemen långvariga så ökar risken för infektionssjukdomar, diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar och högt blodtryck.

En spiral av negativa effekter

Långvariga sömnproblem sätter igång en spiral av negativa effekter. Hjärnan blir mindre effektiv och koncentrationsförmågan försämras. Man orkar helt enkelt inte lika mycket och blir lätt distraherad. Man får svårt att fatta beslut och planera aktiviteter, och många upplever att minnet försämras. Det är inte konstigt, när vi sover sorterar hjärnan intryck. Med för lite sömn, oftast i kombination med stress, blir minnet rörigt. I slutändan innebär detta att du utsätter dig själv och andra för risker. Det finns studier som visar att sömnlöshet orsakar fler olyckor på våra vägar än alkohol. Andra negativa effekter är humörsvängningar, huvudvärk, fetma, depression och synproblem.

Stress och digitala kanaler

Varför ska det då vara så svårt att sova, det borde väl vara något helt naturligt? Arbetsrelaterad stress, ofta i kombination med småbarnsliv, är en av de vanligaste orsakerna bakom sömnproblem. Hjärnan är så uppe i varv att du inte får ro att sova. En orsak till sömnproblem för den yngre generationen är sociala medier som dygnet runt ger hjärnan kickar och belöningar, och att titta på TV eller sitta vid datorn innan läggdags är ingen bra idé. Ljuset från skärmarna ligger på en sådan frekvens att det lurar kroppen att tro att det är dag.

Skapa en bra sömnrutin

För att kunna sova bättre behöver du skapa en bra sömnrutin, så regelbunden som det går. Gå upp på morgonen och lägg dig på kvällen vid ungefär samma tid varje dag, är du uppvarvad och stressad, försök hitta lugnet genom avslappningsövningar. Det finns ett flertal på youtube. Alkohol och koffein stimulerar hjärnan, har du problem med sömnen bör du inte dricka detta efter lunch. Många upplever att det är svårt att komma till ro på grund av alla tankar, ofta jobbrelaterade. Ha block och penna vid sängen och skriv ner det du tänker på så får du det ur ditt system och kan somna lättare. Och glöm inte att ett mörkt, svalt sovrum inte är en myt, utan en sanning.

Vill du veta mer om sömn och dess effekter gå in på www.stressforskning.su.se